Wonderbird AB
Enligt flera studier så börjar ca 80 % av alla presumtiva köpare sin köpresa med en googling på nätet. Man skriver in ett sökord som bäst beskriver den vara eller tjänst man letar efter och Google presenterar en lista med de webbsidor som bäst svarar mot sökordet. Ju bättre en webbsida stämmer med sökordet, desto högre hamnar den på listan. Och ju bättre sökmotoroptimering sidan har, desto högre placering får den på listan. Eftersom köpare oftast väljer att köpa från de företag som ligger högt på listan, resulterar detta i en högre försäljning, grov förenklat.
Man kan rent generellt säga att det inte många marknadsföringsinsatser, som ger så hög avkastning på investeringen som en effektiv sökmotoroptimering.
Vad söker folk på?
Först börjar vi med en detaljerad analys av kundens verksamhet och hemsida där vi fastställer vilka sökord som bäst motsvarar varorna eller tjänsterna som man erbjuder. Därefter analyserar vi vilka av sökorden som är vanligast bland sökningarna på nätet.
Vilka ska vi överträffa?
I detta steg har vi bestämt vad vi ska optimera kampanjen för. Men här behöver vi veta ifall vi behöver bygga en Ferrari eller en Skoda för att vinna racet.
Hur mår din sajt? / Ska vi skapa en sajt åt dig?
När vi väl har bestämt sökorden, gäller det att göra webbsidan så tilltalande som möjligt för Google, för de utvalda sökorden. Det här åstadkommer vi med sidans tekniska struktur samt textinnehåll.
Det viktigaste steget
Nu måste sidan göras trovärdig i Googles ögon. Det gör vi genom att skapa in- och utgående länkar till andra sidor som Google redan har klassat att ha en hög trovärdighet.
Avslutningsvis
Förutsättningarna för sökmotoroptimering förändras ständigt i och med att Google ständigt förändrar sina algoritmer. Det är därför viktigt att kontinuerligt följa upp hur väl sidans sökmotoroptimering fungerar och hela tiden anpassa sidans sökmotoroptimering efter Googles algoritmer.